ONZE 10 STAPPENLIJST VOOR TROUWEN IN HET BUITENLAND

Wij kunnen je helaas niet precies vertellen wat de regels omtrent het huwelijk in het land van jullie keuze is. Wat we wel kunnen doe is laten zien dat je buiten de 'normale' stappen die je moet nemen bij de planning van je bruiloft, er ook nog heel wat andere zaken zijn waar je rekening mee moet houden bij het organiseren van een buitenlandse bruiloft. Zie hieronder onze stappenlijst en hopelijk helpt het jullie op weg. In ieder geval veel plezier met het plannen van jullie buitenlandse bruiloft.

 

Stap 1: Kies jullie droombestemming en overweeg de gastenlijst.

 

Wanneer jullie de perfecte bestemming voor jullie bruiloft hebben gevonden, is het verstandig om er direct bij stil te staan wat je budget is en hoeveel gasten in dit plaatje passen. Er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken dan wanneer je in Nederland trouwt. Denk aan logies en de reis die je gasten af moeten leggen. Je kunt het natuurlijk zo groot maken als je zelf wilt. Wij hebben gekozen om het intiem te houden met een groep van 24 gasten in totaal. Maar dan, hoe ga je deze lijst maken want je zal altijd iemand teleur stellen. Dit vonden we ook wel een lastig onderdeel, maar hou in gedachten dat het jullie bruiloft is en dat je niet trouwt voor een ander. Wij zijn er achter gekomen dat ondanks er misschien mensen teleur gesteld zullen zijn, er ook wel begrip is omdat er ook veel meer bij komt kijken dan bij een Nederlandse bruiloft.  

 

Stap 2: Neem contact op met de ambassade van het land van jullie keuze.

 

Deze stap is voor de mensen die volgens de regelgeving van hun uitgekozen land wettelijk mogen trouwen in dit land.

 

In Nederland zijn veel buitenlandse ambassades gevestigd, dus de kans is groot dat het land van jouw keuze ook een Nederlandse diplomatieke vestiging heeft. Zij kunnen je meer vertellen over de regels voor het huwelijk in dat land. Deze regels zijn van invloed op:

 

  • De documenten die jullie nodig hebben voor het sluiten van een huwelijk in het buitenland. Hierbij moet je denken aan een uittreksel uit het geboorteregister, een verklaring dat je ongehuwd/gescheiden bent, etcetera;
  • Of jullie in ondertrouw moeten gaan of een trouwvergunning nodig hebben;
  • Of jullie een trouwboekje krijgen na de plechtigheid of dat je op andere wijze een 'bewijs' van de huwelijksvoltrekking kunt krijgen;
  • De legalisatie van jullie huwelijk, want als je gaat trouwen in het buitenland zijn hier verschillende regels aan verbonden.

 

Vooral de punten over de ondertrouw of trouwvergunning en de legalisatie van jullie buitenlandse huwelijk voor de Nederlandse wet zijn erg belangrijk. Je wilt natuurlijk niet dat jullie I do's straks niet rechtsgeldig zijn en jullie dus officieel niet in de echt verbonden zijn. Het is dus ook essentieel om de juiste stappen na jullie bruiloft te zetten en die hebben we verderop in dit artikel op een rijtje gezet.

 

Stap 3: Regel het papierwerk voor jullie bruiloft.

 

Wanneer je niet alleen een ceremoniële huwelijk in het buitenland viert, maar ook het wettelijke gedeelte in het buitenland laat regelen zoals hierboven al aangegeven, heb je bepaalde documenten nodig voor het voltrekken van jullie huwelijk in het buitenland en daarom is het belangrijk om op tijd aan de slag te gaan met het papierwerk voor jullie bruiloft. Er kan namelijk best wel wat tijd in gaan zitten voordat je alle documenten in huis hebt en je wilt natuurlijk geen stress voor je bruiloft!

 

Stap 4: Start met de bruiloftplanning!

 

Nu je een beeld hebt van de praktische zaken die je moet regelen als je gaat trouwen in het buitenland, kun je los met de bruiloftplanning! Er komt natuurlijk wel iets meer kijken bij het plannen van jullie grote dag in het buitenland en je kunt niet zo gemakkelijk een bezoekje brengen aan trouwlocaties en leveranciers in het buitenland. Wij raden jullie echt aan om ze ver mogelijk van te voren je locatie te bezoeken en de mensen te ontmoeten waar je contact mee hebt. Het geeft een hele andere dynamiek in de vervolg gesprekken, wanneer je de locatie en personen van de locatie in het echt gezien en gesproken hebt. Zorg ervoor dat je zelf ook echt al een idee hebt van hoe en wat je wil voordat je de locatie gaat bezoeken, het is namelijk niet in de buurt en je kan er dus niet zo maar even langs. Wij hebben veel foto's en video's gemaakt van bijvoorbeeld de verschillende kamers om te puzzelen met de slaapindeling, ook hebben we foto's gemaakt  van de binnen en buitentuin zodat we goed konden nadenken waar we de ceremonie wilde houden. We hebben nog veel meer foto's gemaakt maar je snapt het idee.

 

Stap 5: Stuur de SAVE THE DATE uitnodiging zo vroeg mogelijk.

 

Jaaa het is zover: tijd voor het versturen van jullie SAVE THE DATE uitnodiging en dat kun je dus het beste zo vroeg mogelijk doen. Wij hebben er voor gekozen om deze niet te versturen, maar om deze persoonlijk af te geven, het is ook allemaal niet wat extra bijzonder wanneer je iemand uit kiest om op je buitenlandse bruiloft te komen. Als je in het buitenland gaat trouwen kun je zeker zo'n jaar tot anderhalf jaar voor jullie bruiloft de SAVE THE DATE uitnodigingen sturen of afgeven, zodat jullie bruiloftsgasten rekening kunnen houden met het plannen van hun vakantie en kunnen sparen voor jullie destination wedding. We komen zo terug op koste en hoe wij dat gedaan hebben.

 

Stap 6: Wat betaal je wel en wat betaal je niet voor je gasten?

 

Dit vonden we oprecht moeilijk, tot dat we op een gegeven moment tegen onszelf gezegd hebben, dat een uitnodiging geen verplichting is om te komen. Wat we hier mee bedoelen is, dat wanneer iemand het echt niet zag zitten om helemaal mee naar Spanje te gaan, dat we dat ook wel enigszins zouden snappen. Het is toch een hele onderneming en niet iedereen houd van reizen of vliegen. Met dit in ons achthoofd hebben we de beslissing genomen om de vluchten of reis naar van en naar Spanje voor ieders eigen rekening te laten. De één wil vliegen, de ander niet en gaat met de auto. Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen dat wanneer je weet dat er iemand is die het financieel niet breed heeft en je die persoon of personen er wel graag bij wilt hebben, je daar anders mee om gaat. We hebben tegen iedereen gezegd dat je zelf moesten kijken of dat ze dit avontuur met ons wilde aangaan. Ook hebben we gezegd dat we geen geld of cadeaus van ze wilde krijgen en dat wanneer ze op onze bruiloft zouden komen dat, dat het mooiste cadeau was dat ze ons konden geven. (natuurlijk hebben we van een ieder in Spanje nog wel een huwelijks cadeau gekregen, maar dat had van ons niet gehoeven)

 

Dit is hoe wij het gedaan hebben.

 

We hebben een groep App gemaakt en alle vluchten in de gaten, zodat wanneer de vluchten online kwamen, onze gaste de goedkoopste prijzen voor hun vliegtickets betaalde. Deze hebben we direct in de groep App gedeeld. Op deze mannier hoefde onze gasten hier weinig tot geen moeite voor te doen. Wat we wel betaald hebben is het vervoer van Barcelona naar onze locatie in Girona. We hebben 4 auto's gehuurd die voor onze gasten klaar stonden bij de luchthaven. De benzine hebben we betaald en natuurlijk de logies en alles wat daar bij kwam kijken.

 

Onze gasten hebben dus feitelijk hun reis zelf moeten betalen, maar voor dat geld vervolgens een compleet verzorgde 4 daagse all-inclusief  reis naar Spanje gehad. En dat op een plek waar je niet zomaar nog eens komt en een ervaring die je niet snel zal vergeten.

 

 

Stap 7: Boek jullie vervoer en accommodatie.

 

Aan de slag gaan met de bruiloftplanning is natuurlijk superleuk, maar vergeet ook het boeken van jullie eigen vervoer en accommodatie niet! Je wilt natuurlijk ook lekker vertoeven op een fijne spot in jullie land van bestemming én nog belangrijker: je moet ook regelen dat je zeker weet dat je zelf op de gewenste data vervoer hebt naar jullie locatie. Er zijn namelijk ook landen waar bijvoorbeeld alleen op woensdag en zondag naartoe gevlogen wordt vanuit Nederland, dus het is essentieel om hier even rekening mee te houden. 

 

Wij hebben er voor gekozen om zelf te rijden, omdat dit makkelijk te doen is vanuit Nederland. Hierdoor konden we erg veel zelf meenemen en hebben we dus niet alles uit handen hoeven geven. We hebben er ook voor gekozen om al een week voor onze bruiloft richting Spanje te gaan rijden. Het laatste wat je wilt in natuurlijk stress voor of op je grote dag. We hadden een huis met zwembad gehuurd om nog even zo ontspannen mogelijk zelf te kunnen genieten voordat we aan de slag moesten voor onze bruiloft. Dit hebben we wel redelijk in de buurt gedaan van onze trouwlocatie, zodat we de buurt al een beetjekondue verkennen.

 

Stap 8: Bezoek je trouwlocatie 1 of 2 keer voor dat je er echt naar toe gaat!

 

Wanneer je het hier bovengenoemde allemaal uitgestippeld en uitgezet hebt, raden wij je echt aan om zo ver mogelijk van te voren je locatie te bezoeken en de mensen te ontmoeten waar je contact mee hebt. Het geeft een hele andere dynamiek in de vervolg gesprekken, wanneer je de locatie en personen van de locatie in het echt gezien en gesproken hebt. Zorg ervoor dat je zelf ook echt al een idee hebt van hoe en wat je wil voordat je de locatie gaat bezoeken, het is namelijk niet in de buurt en je kan er dus niet zo maar even langs. Wij hebben veel foto's en video's gemaakt van bijvoorbeeld de verschillende kamers om te puzzelen met de slaapindeling, ook hebben we foto's gemaakt  van de binnen en buitentuin zodat we goed konden nadenken waar we de ceremonie wilde houden. We hebben nog veel meer foto's gemaakt maar je snapt het idee.

 

Stap 9: Wat geeft je wel en wat geef je niet uit handen.

 

Weddingplanner:

 

Dit is natuurlijk voor iedereen anders. De één kiest het liefst voor een weddingplanner en de ander doet graag alles of in ieder geval zo veel mogelijk zelf. Wij zijn van optie twee. We vinden het erg leuk om lekker zelf dingen uit te denken en te maken. We zitten altijd vol ideeën en zijn erg creatief. Wij hebben bijvoorbeeld alle decoratie zelf uitgedacht, gemaakt en verzorgd. Van de lampions in de bomen tot de compleet gedecoreerde diner tafel voor tijdens het diner op onze bruiloft. Je moet zelf even kijken wat hier voor bij jullie van toepassing is. Wil je wel een weddingplanner dat raden we aan hier zo vroeg mogelijk mee te starten zodat je een goede en leuke band met elkaar kunt opbouwen. Denk er ook over na of je er voor kiest om een wedding planner mee te nemen of dat je er op locatie zoekt. In veel landen wonen Nederlandse weddingplanners, maar dat zou vast niet in alle landen het geval zijn. 

 

Catering:

 

Vaak heeft de locatie waar je trouwt een eigen keuken of contracten met een cateraar. Je zult hier dan niet ver naar hoeven zoeken. In ons geval hadden we ook een appartement met grote keuken. Wij hebben er voor gekozen om een grote B&B ervaring op touw te zetten en we hebben bijna alle dagen zelf het ontbijt, lunch en diner verzorgd. Wij vonden dit erg leuk, maar hier moet je natuurlijk zelf wel zin in hebben. We kunnen je wel vertellen dat dit aanzienlijk scheelt in de kosten. Je doet zelf de boodschappen en bepaald dus ook zelf de kosten die je maakt. We hadden ook een aantal goedkopen BBQ's gekocht waar we veel plezier van hebben gehad. De enige dag die we natuurlijk wel uit handen gegeven hebben qua catering is dat dag van onze bruiloft. Op deze dag wil je hier natuurlijk niet ook zelf nog mee bezig zijn. Sterker nog daar heb je ook helemaal geen tijd voor.

 

Trouwambtenaar:

 

Hierin heb je verschillende keuzes. Deze keuzes hebben echter wel te maken met hoe je trouwt in het land met jou voorkeur. Wanneer je aan de eisen voldoet om voor de wet trouwen in jou voorkeurs land (zoals uitgelegd in stap 2) zal je opzoek moeten naar een officiële locale trouwambtenaar, ook zal je alle daar bijbehorende wettelijke richtlijnen moeten volgen. In sommige landen zijn er ook Nederlandse trouwambtenaren die daar geregistreerd zijn en een wettelijk huwelijk mogen verstrekken, maar ook dan zal je alle bijbehorende wettelijke richtlijnen van dat land moeten volgen. 

 

Wanneer je niet alle eisen voldoet en het een ceremonieel bruiloft zal zijn heb je ineens nog wat andere mogelijkheden. Al het wettelijke doe je tot slot gewoon in Nederland. Je hebt dus bijvoorbeeld de optie om een goede bekende jullie te laten trouwen. Dit is een optie die vaak voorkomt. Op deze manier heb je bijvoorbeeld ook geen taalbarrière en is je ceremonie gewoon in het Nederlands. Wat ook onder de opties valt is een BABS. Een BABS is iemand die in Nederland aangesteld is als trouwambtenaar en ook zo geregistreerd is. Vaak zie je dit bij BN'ers, denk bijvoorbeeld aan Gordon, Dirk Zeelenberg en Kees Tol.

 

Wij zijn getrouwd door Sonja Schrijver. Sonja is in Nederland een BABS, dat wil zeggen dat ze wettelijk in Nederland een huwelijk mag verstrekken. Nu is het in het geval van Sonja zo dat zij in Spanje woont en ook daar geregistreerd staat als trouwambtenaar. Ze mag dus ook in Spanje wettelijke huwelijke verstrekken. In ons geval omdat wij niet aan de eisen voldeden (zie stap 2) hebben wij in Spanje onze ceremoniële bruiloft gehouden en zijn we ceremonieel door Sonja getrouwd. Sonja deed alles wat ze normaalgesproken ook bij een wettelijke bruiloft doet, we hebben zelfs een door Sonja opgesteld document getekend. Dus het voelde echt als onze trouwdag en dat was het voor ons ook, we moesten alleen het wettelijke gedeelte in Nederland doen. We snappen dat dit voor sommige van jullie een tegenvaller is, eerlijk gezegd hadden wij dat ook toen we hier achter kwamen, maar we hebben ons er overheen gezet want het is nou eenmaal zo. Het heeft ook zijn voordelen je hebt namelijk niets te maken met de locale regelgeving, het is iets minder geregel en je hebt geen vertolking kosten. Dus eigenlijk heb je meer tijd om te genieten van je grote dag. Meer informatie over Sonja en haar bedrijf Si Ik Wil vind je op de pagina ook trouwen in het buitenland.

 

Fotograaf:

 

Vaak heeft de locatie veel connecties en een hele contacten lijst, waar waarschijnlijk ook wel een fotograaf tussen zit. Je kan natuurlijk ook zelf op zoek gaan, maar er bestaat natuurlijk wel de mogelijkheid dat je last hebt van een taalbarrière. Wij hebben het geluk gehad dat het broertje van een vriendin van os fotograaf is, dus wij hebben er voor gekozen hem mee te nemen naar Spanje. Dit was natuurlijk erg makkelijk omdat je de persoon al kent en omdat hij ook gewoon Nederlands sprak.

 

Stap 10: Vergeet je huwelijk niet te legaliseren.

 

Tot slot wanneer je wel aan alle gestelde eisen voldoet en je wettelijk trouwt in jullie voorkeurs land, moet je zeker niet vergeten je huwelijk te legaliseren in Nederland. Het trouwen over de grens is anders allemaal voor niks geweest, als het tenminste serieus van plan was. Bij de lokale autoriteiten kun je een huwelijkscertificaat krijgen als bewijs dat je getrouwd bent. Ook hiervoor kun je informatie inwinnen bij een ambassade of consulaat. In sommige landen is het legaliseren heel makkelijk. In Las Vegas kun je bijvoorbeeld een huwelijksakte ophalen (na betaling) bij een Marriage License Bureau. Na legalisatie kun je je buitenlandse akte in Nederland laten inschrijven. Bij de afdeling Landelijke Taken van de gemeente Den Haag kun je de buitenlandse akte in een Nederlandse akte omzetten, zodat je altijd een afschrift of uittreksel van je huwelijk kunt opvragen.